Followers

Monday, July 24, 2017

Kanser - Jangan Malu.

Malu sering dijadikan alasan. Disebabkan malu dengan pandangan atau simpati masyarakat jugalah membuatkan ramai pesakit kanser di negara ini gagal mendapat bantuan pada peringkat awal.

Ramai pula yang peka tetapi sengaja mengabaikannya atas alasan diri sihat dan mungkin tidak berisiko mengalaminya.

Sesetengahnya pula tidak tahu cara untuk mendapatkan bantuan, sekali gus menyukarkan mereka menerima rawatan dan sokongan yang sepatutnya.

Justeru, talian bantuan kanser diwujudkan untuk rakyat Malaysia terutamanya yang tinggal di luar bandar agar mudah mengakses maklumat mengenai kanser secara percuma.

Dilancarkan Persatuan Kebangsaan Kanser Malaysia (NCSM), baru-baru ini, Talian Bantuan Kanser atau CIS ini bertujuan membantu masyarakat dengan apa jua soalan dan kesangsian mengenai kanser.
Talian bantuan pelbagai bahasa ini membantu menjawab persoalan atau kekeliruan pesakit dan keluarga mereka membabitkan rawatan, pencegahan kanser, penjagaan pesakit kanser, kemudahan sedia ada, bantuan kewangan dan kumpulan sokongan di kawasan sekitar pesakit.

“Satu daripada empat rakyat Malaysia berisiko mendapat kanser. Dijangka kes kanser baru akan meningkat daripada 37,000 ketika ini kepada 56,000 menjelang 2025.

Selanjutnya klik di sini.

No comments: