Followers

Thursday, May 24, 2012

5 Jenis Kanser Yang Popular.

Kanser boleh menyerang sesiapa saja, baik muda, tua, kaya, miskin, lelaki, wanita dan kanak-kanak. Di Hari Kanser Sedunia yang jatuh pada setiap tanggal 4 Februari, kanser masih menjadi punca utama kematian di seluruh dunia. Sekurang-kurangnya ada 5 jenis kanser yang paling banyak membunuh lelaki dan wanita.

Kanser merupakan salah satu punca utama kematian global dengan angka mencapai 13 peratus (7.4 juta) dari semua kematian setiap tahun. 70 peratus daripada kematian akibat kanser berlaku di negara berpendapatan rendah dan menengah.

Kanser adalah pertumbuhan sel yang tidak terkawal dan menyebar. Pertumbuhan kanser sering menyerang rangkaian di sekitarnya dan boleh menular (penyebaran kanser) ke tempat yang jauh.
Ada lebih dari 100 jenis kanser yang boleh menyerang hampir semua bahagian tubuh. Tapi banyak jenis kanser yang sebenarnya boleh dicegah dengan mengelakkan paparan faktor risiko am, seperti asap tembakau.

Berikut ini 5 jenis kanser yang paling banyak membunuh lelaki dan wanita di seluruh dunia, seperti dipetik dari laman WHO (World Health Organization), Sabtu (4/2/2012):

Kanser pada lelaki

1. Kanser paru-paru
2. kanser perut
3. kanser hati
4. kanser kolorektal (usus besar)
5. Kanser esofagus (kerongkong)

Kanser pada wanita

1. kanser payudara
2. Kanser paru-paru
3. kanser perut
4. kanser kolorektal
5. Kanser serviks (pangkal rahim)
 
Di negara-negara membangun, kanser serviks merupakan kanser yang paling biasa menyerang.
Penggunaan tembakau merupakan penyebab terbesar kanser di seluruh dunia, yang menyebabkan 22 peratus kematian akibat kanser. Seperlima dari semua kanser di seluruh dunia disebabkan oleh jangkitan kronik, misalnya human papillomavirus (HPV) menyebabkan kanser serviks dan virus hepatitis B (HBV) menyebabkan kanser hati.

Kanser perkaitan kesihatan awam yang utama seperti kanser payudara, kanser serviks dan kolorektal boleh disembuhkan jika dikesan awal dan dirawat secara memadai.

Lebih dari 30 peratus kanser boleh dicegah, terutama dengan tidak menggunakan tembakau, mempunyai pola makan yang sihat, secara fizikal aktif dan sederhana penggunaan alkohol. Di negara-negara membangun hingga 20 peratus kematian kanser dapat dicegah dengan imunisasi terhadap jangkitan HBV dan HPV.

1 comment:

Canser vs B17 said...

terima kasih saudara armouris, sudi berkongsi maklumat.